10 tips voor de allereerste sportles

10 tips voor de allereerste sportles

Door Koen Logchies

Lees dit blog voor 10 tips over hoe je de allereerste sportles van jouw kind tot een groot succes maakt.

Denken jullie aan een sportclubje voor je kind? Wat leuk en goed! Bij Monkey Moves zien we wekelijks tientallen kinderen die voor de allereerste keer op sportles komen. Wij geven ze de start van een leven lang gezond bewegen.

Of je kind nu net geboren is, of al naar school gaat; Een goede voorbereiding is alles en super dat je deze blog nu leest. Wil je liever luisteren naar de 10 tips, luister dan vooral de podcast.

 

De tips

De kogel is door de kerk. Jullie hebben besloten om gezellig samen te sporten en een start te maken met een leven lang gezond bewegen.

Jouw kleine apekoppie kan al lopen en het is tijd om de stap te maken naar de sportles. Dat is al verstandig vanaf dat kinderen kunnen lopen en/of 1,5 jaar zijn! Geloof je mij niet? Lees de blog van Kirsten maar eens!

De sportaanbieder is gekozen en ja hoor de proefles is geboekt maar wat nu?!

Tip 1: Neem de tijd en organiseer een “Sneak Preview”

Tijdens de eerste proefles wil je optimaal meedoen en genieten. Trek eens de stoute schoenen aan en ga een week vóór de proefles, om het hoekje van de gymzaal-deur kijken, samen met je kind:  “Kijk eens! Daar gaan wij volgende week heen, leuk he?!”. Bouw lekker de spanning en ook alvast het “wennen” op!

Naast dat het goed is voor je dochter en/of zoon, is het ook goed voor de time-management. Zo weet je ongeveer hoe het werkt met de entree, waar je je moet melden en kom je niet voor verrassingen te staan.

Tip 2: Vraag naar het DoE-Boek

Thuis kun je al heel goed voorbereiden op wat er in de les gedaan wordt. Kinderen leren daar al heel veel van. Bouw bijvoorbeeld een parcourtje waar de kids overheen kunnen gaan klimmen of bedenk leuke mini spelletjes! Oefen alvast het warming-up dansje. Je vindt verschillende Monkey Moves warming-up dansjes op ons YouTube Kanaal.

Meer inspiratie nodig? We hebben een E-boek geschreven waarin je tal van leuke en makkelijke spelletjes kunt vinden. Benieuwd? Vraag het DoE-Boek aan via ons contactformulier.

Tip 3: Neem slechts de belangrijkste zaken mee

Een goede voorbereiding is het halve werk! Je hoeft niet veel spullen mee te nemen naar de aller-eerste sportles maar deze zaken zijn super handig:

  • Comfortabele(liefst sport)kleding. Sportschoenen hoeft in de gymzaal niet want sporten op blote voetjes is heel goed.
  • Een flesje water, je kunt altijd bijvullen.
  • Goed eten van tevoren is handig. Tijdens de les eten is niet zo netjes maar iets gezonds te eten voor na de les zoals stukjes appel of druiven kan erg handig zijn.
  • Een apegoed humeur!!

Tip 4: Kom op tijd en neem de tijd

Op de dag van de proefles is het belangrijk om op tijd te komen. Het liefst een beetje te vroeg en Tip 1 gaat je hier zeker mee helpen. Haastig de sportles in- en uit stormen doet af aan de beleving die het kan zijn!

Als je 10 minuten voordat de les begint in de gymzaal aanwezig bent dan kun je rustig kennis maken met de meester of juf en de nieuwe omgeving in je opnemen. Dit is handig want voor kinderen zijn het opeens enorm veel nieuwe prikkels!

Soms krijgen wij te horen dat kinderen na 30 minuten van de les “pas gewend zijn”. Dat is niet raar en heel logisch. Echter, ben je 10 minuten eerder in de les, dan pak je toch net iets meer mee van de proefles. De meester of juf is misschien een beetje bezig met opbouwen maar dat geeft helemaal niet!

Tip 5: Geef het goede voorbeeld

In de gymzaal zijn er een aantal ongeschreven regels waar je de meester of juf enorm mee kan verrassen! Kinderen leren daar voor de eerste keer hoe we ons gedragen in de gymzaal. Hiernaast is een optimale beleving van de eerste sportles erg belangrijk. Deze beleving maken we samen en daarom is het belangrijk om rekening te houden met elkaar en het goede voorbeeld te geven. 

Hierbij een aantal tips om het goede voorbeeld te geven tijdens de sportles:

  • Kom in sportkleding in de gymzaal, spullen en kleding leggen we in de kleedkamer.
  • Eten doen we voor of na de les in de kleedkamer (net als telefoneren). Drinken kan altijd natuurlijk.
  • We groeten altijd de meester met een high-five!
  • De meester en/of juf is de koning van de gymzaal. Je luistert altijd goed!
  • Kunnen we helpen opruimen of iets neerzetten?

Tip 6: Blijf enthousiast en betrokken

Sporten is leuk en daar krijg je energie van. Neem die energie mee naar de sportles en laat zien aan de kinderen dat jij het ook heel leuk vindt. Jouw kind gaat mee in je energie. 

Hoe klein de stapjes zijn die worden genomen, vier ze elke keer. Elk klein stapje maakt samen een hele grote stap. 

Tip 7: Monkey See, Monkey Do

Kinderen kijken constant naar hun ouders als voorbeeld. Doe jij het als ouders telkens voor, dan leren kinderen daarvan. Soms lijkt het alsof ze het niet zien, misschien wel negeren, maar na de 25ste keer doen ze het opeens na.  Het is een manier van leren, lees deze blog maar eens van Bart. Hij legt je hierin haarfijn uit hoe het werkt.

Tip 8: Houd de verwachtingen laag

Kinderen sporten voor hun plezier. Dit is uit meerdere onderzoeken gekomen. De kans is zeer klein dat na de eerste proefles blijkt dat er een nieuwe Messi is opgestaan.

Zeker op jonge leeftijd is luisteren en correct de opdracht uitvoeren heel lastig voor de kinderen. Lekker rondrennen, spullen pakken, rond kijken is soms veel leuker! Als dit gebeurt is het ook helemaal goed. Plezier is voor kinderen vele malen belangrijker dan het correct uitvoeren van de oefening die door de meester wordt voorgedaan!

Nog niet helemaal overtuigd? Bekijk dit grappige filmpje maar eens van een ijshockey-vader die een microfoontje in de helm van zijn 4-jarige zoontje heeft gestopt. Hilarisch om te horen waar zijn zoon mee bezig is tijdens de les.

 

Tip 9: Blijf na de les niet zitten

Bij Monkey Moves geven de sportdocenten altijd een leuk spelletje voor thuis mee. Hierdoor kun je even door oefenen thuis of dat ene spelletje nog een keer doen.

We krijgen vaak terug dat ouders thuis nog even gaan spelen met de kids en dat ze dan toch nog de oefening gaan doen die de meester voordeed. Dat is natuurlijk super mooi.

Tip 10: Zie het als een start van iets structureels

Ga naar de sportles met de gedachte dat je minimaal een jaar gaat sporten. Op deze manier kijk je overal anders naar. Voor eenmalig sporten en rondrennen kun je altijd nog naar Monkey Town of de Efteling gaan.

Door structureel te sporten, leren de kinderen dat wekelijks voldoende bewegen belangrijk en leuk is! Ze ervaren dat hun fitheid groeit en daarmee ook hun zelfvertrouwen. Hiernaast ontwikkelen de sociale en emotionele vaardigheden het beste als er structureel contact wordt gelegd met nieuwe kinderen.

Hebben de tips je geholpen?

In dit blog heb ik je 10 tips gegeven voor de eerste sportles van een kind. We hopen dat we je op deze manier een goede voorbereiding hebben gegeven en dat je nog enthousiaster bent geworden om te komen sporten.  We horen het graag als je hier positieve ervaringen mee hebt gehad en als het echt heeft geholpen.

Bij Monkey Moves hebben we een jaarprogramma waar wel 11 verschillende sporten voorbij komen. Hierdoor kun je structureel sporten en álle sporten meemaken. En dat alles voor de prijs van 1!

Heb je je proefles nog niet geboekt maar ben je nu wel helemaal voorbereid? Boek je proefles dan snel.

X