Dansen bij Monkey Moves

Bewegen op muziek

Door: Anne Hulshoff

Muziek luisteren doe je overal, in de trein, tijdens winkelen, op de fiets in de auto of als je gewoon over straat loopt. Waar je vroeger apparaten zoals een grammofoonplaat, een stereo, walkman of een discman nodig had om muziek te luisteren is het sinds een paar jaar heel eenvoudig om allerlei soorten muziek op je telefoon via internet te streamen en direct te beluisteren.

 

De laatste jaren zijn er talloze wetenschappelijke onderzoeken gepubliceerd waaruit blijkt dat muziek o.a. een positief effect heeft op de functie van het brein. Zo weten we dat personen met dementie bepaalde gebeurtenissen en emoties kunnen herinneren door muziek uit die tijd te beluisteren.  Daarnaast wijzen diverse onderzoeken uit dat het maken van muziek en het bewegen op muziek een stimulans hebben op het leervermogen van het jonge brein. Zo is vanaf 2020 muziekonderwijs dan ook verplicht in het basisonderwijs.

 

Muziek maken

Volgens Erik Scherder (hoogleraar Klinische Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam) draagt het maken van muziek, of je nou drumt op de pannenset van je moeder of je speelt een muziekinstrument, bij aan de emotionele intelligentie van kinderen en het stimuleert niet alleen hun creatieve activiteit, maar ook hun motoriek, sociale vaardigheden en schoolprestaties.

 

De prefrontale cortex, het gebied voorin de hersenen, is actief wanneer een persoon muziek maakt. Dit specifieke gebied in de hersenen ‘leert’ je keuzes maken, maar ontwikkelt ook je aanpassingsvermogen en planmatig denken. Tegelijkertijd worden ook de verbindingsbanen tussen de hersengebieden gestimuleerd. Hier geldt hoe actiever muziek gemaakt wordt des te meer de verbindingsbalk (corpus callosum) tussen beide hersenhelften toeneemt. En dit alles heeft ook weer een positief effect op de cognitieve ontwikkeling van het kind.

 

Dansen

Vastgesteld kan worden dat muziek ontzettend belangrijk is voor de ontwikkeling van een kind. Muziek stimuleert niet alleen de netwerken in de hersenen maar ‘triggert’ ook de verbindingen tussen de hersengebieden.

 

Dansen op muziek maakt je niet alleen alerter, maar verbetert ook je mobiliteit, coördinatie en stabiliteit. Maar bovenal is het bewezen dat dansen op muziek je gelukkig maakt. Net als bij het muziek maken wordt tijdens het dansen je cognitieve vermogen gestimuleerd en de aanmaak van nieuwe zenuwcellen. Samengevat zou je dus kunnen stellen dat het bewegen op muziek bijdraagt aan `jong houden` en doorontwikkelen van het brein. En nou juist dat laatste vinden wij bij Monkey Moves dus zo ontzettend belangrijk. Voor ons is het dan ook één van de redenen waarom wij onze lessen starten met een dansje op muziek.

 

Muziek bij Monkey Moves

Het introdansje bij onze lessen is voor de nieuwe ‘apekoppen’ vaak een heel spannend moment. Wanneer de muziek begint te spelen zien de nieuwe ‘apekoppen’ dat de andere kinderen met de meester of juf mee gaan dansen. Vaak zijn het de jongens die direct reageren en aangeven dat ze echt niet mee willen doen terwijl de meisjes direct proberen mee te dansen. Bij de dreumes groepen is het belangrijk dat ouders hun kind een vertrouwd en veilig gevoel geven, zodat ze kunnen ervaren dat het leuk is om mee te dansen op de muziek. Na een aantal weken zien we eigenlijk dat alle kids mee dansen, het hoort bij het begin van de les en ze hebben er zin in.

 

Niet alleen helpt muziek bij de start van de les, ook gedurende de les wordt muziek gebruikt om bijvoorbeeld de kids te laten weten wanneer ze moeten komen zitten en luisteren naar de meester of juf. Op zo’n moment wordt dan een nieuw spel uitgelegd of krijgen ze een nieuwe opdracht die ze mogen uitvoeren in het klim- en klauterparcours.

Muziek helpt ons als docenten om tijdens de lessen bepaalde kaders aan te geven, maar is ook heel bruikbaar voor diverse spellen. Een voorbeeld hiervan is dat als de muziek uitgaat de kinderen op de grond moeten gaan liggen of moeten ‘bevriezen’ als een standbeeld. Bij de peuters en de kleuters wordt de muziek ook gebruikt om verschillende bewegingen op muziek te maken en daarmee verder te ontwikkelen, denk dan bijvoorbeeld aan huppelen, hinkelen, springen en achteruitlopen.

Het afspelen van muziek tijdens de lessen heeft daarmee verschillende doelen. Niet alleen omdat het helpt om de lessen vorm te geven, maar ook omdat we weten dat het spelen en dansen op muziek een positief effect heeft op het `jonge` brein en de ontwikkeling hiervan, maar bovenal is het ook gewoon ontzettend leuk!

 

Tot slot

Met mijn blog probeer ik aan te geven dat muziek maken en het bewegen op muziek ontzettend goed is voor je opgroeiende kind en zijn of haar ontwikkeling.  Maar wat nu het allermooiste is van allemaal….Dat het maken van muziek en het bewegen op muziek ook heel erg goed is voor het volwassen brein.

 

Dus lieve papa`s en mama`s ga lekker dansen met je apekop, blijf niet zitten als wij starten met onze lessen en dans lekker mee. En geloof mij, je kind vindt het geweldig als je mee doet.

 

p.s. Toch nog een beetje gene om thuis met je kind te dansen? Geen probleem, doen we het toch een keer samen met andere ouders en apekoppies?! Kijk hier voor de dichtstbijzijnde locatie bij jou in de buurt.

X