Sociaal ondernemend de corona crisis door

Kansen zien en kansen grijpen

Sociaal ondernemend de corona crisis door

Door: Bart Poot

5 april 2020

Ongelofelijk wat een impact het coronavirus op de wereld heeft. Begin maart leek er in Nederland nog niks aan de hand. Een maand later heeft iedereen het over social distancing, het thuis werken en thuis school les geven aan je eigen kinderen… T is allemaal niet niks.

Het land (de wereld) wordt hard geraakt. Op allerlei vlakken vallen er klappen. Er vallen dagelijks doden, ondernemers worden geraakt en thuis is ook een uitdaging voor veel gezinnen.

Zo wordt Monkey Moves ook keihard geraakt. We waren het jaar 2020 super goed begonnen, we zaten in een lekkere flow en hadden mooie en haalbare plannen gemaakt. De organisatie staat en het was tijd om op te schalen en nieuwe diensten op de markt te brengen. Eindelijk, na jaren van werken tegen onkostenvergoeding, zat een “normaal” salaris eraan te komen. En toen kwam het coronavirus.

Gymzalen zijn gesloten en alle sportactiviteiten kunnen niet in hun normale vorm uitgevoerd worden. Ofwel, de diensten die wij normaal gesproken door het land uitvoeren, liggen stil. Het besef dringt langzaam door.

16 Franchiseregio’s worden hard geraakt en kijken naar ons. Wat gaan we doen?

 

Tijd om ons te onderscheiden

Noem het een geluk bij een ongeluk of noem het voortschrijdend inzicht. We zijn al een jaar bezig met de ontwikkeling van een online platform om ouders en kinderen thuis in beweging te krijgen. Een programma onderbouwd vanuit onze wetenschappelijk gefundeerde competentiematrix om heel laagdrempelig thuis in beweging te komen. De grote lancering zou op ons feestje op 31 maart (5 jarig bestaan) zijn. Een hele lanceringscampagne hadden we bedacht samen met Switchom om groots uit te pakken en Monkey Moves Online te lanceren.

En toen was daar corona. Tijd om ons flexibel op te stellen en de kansen in de markt te pakken.

Op woensdag 11 maart besloten wij alle lanceringsplannen overboord te gooien en hals over kop online te gaan speciaal voor regio Brabant (op dat moment de regio die hard geraakt werd door het coronavirus). Twee dagen later ging de mailing naar de rest van de regio’s eruit. Nog niet klaar met testen, pilots draaien en verbeteren, gingen we live. Spannend!

En tegelijkertijd was dit onze kans. Juist nu in deze tijd, kunnen denk ik, de goede ondernemers zich onderscheiden van de middelmatige ondernemers. Ja er vallen harden klappen en ja het is zwaar, maar dat betekent niet dat je bij de pakken neer hoeft te gaan zitten. Het is ook een tijd om je flexibel op te stellen en kansen te grijpen. En dat doen we.

 

Monkey Moves Online

Na veel crisis calls met mijn partners en franchisenemers kwamen we tot de conclusie dat er maar één manier was om sterker uit deze crisis te komen. Focus op Monkey Moves Online. Een wetenschappelijk onderbouwd programma voor thuis, ondersteund met toffe video’s én jungle audioverhalen. En daarnaast ook nog een community met challenges, beweeginspiraties en een plek om andere ouders te ontmoeten.

 

De ommekeer

In enkele dagen is het roer voor de komende maanden volledig omgegooid. De focus is: 10.000 Monkey Moves Online leden op 01-06-2020.

Op 24 maart stuurde ik een mail naar alle franchisenemer, getiteld: De ommekeer.

 

Hierin geef ik aan dat we alle positieve energie met z’n allen moeten bundelen om kansen te grijpen en volledig te focussen op Monkey Moves Online.

En geef ik een dikke shout out naar het hele Monkey Moves team voor alle inspanningen en positieve vibe. Zo tof om te zien dat de saamhorigheid groeit en iedereen zich inzet voor Monkey Moves. Gaaf!

Inmiddels zitten er bijna 4000 ouders in Monkey Moves Online. Daar zijn we best een beetje trots op. En tegelijkertijd zijn we er nog lang niet en hebben we iedereen keihard nodig om dit doel te behalen.

 

Hier dus ook een oproep aan ouders met kinderen in de leeftijd van 1 tot 6 jaar:

Help je kind op motorisch vlak ontwikkelen en pak samen dat quality time momentje. Neem de eerste maand gratis deel aan hét programma voor de beste beweegopvoeding.

 

Én een oproep aan gemeentes, bedrijven, kinderopvangorganisaties en scholen:

Pak je verantwoordelijkheid om kinderen in beweging te krijgen en te houden. Neem contact met me op hoe we daar samen voor kunnen zorgen.

 

Ik vertel je graag meer over ons programma, de wetenschap erachter en het effect op de kinderen. Stuur je me een berichtje?

Hier in ieder geval al één van de vele toffe filmpjes:

 

 

p.s. Delen is lief!