even geduld, de pagina wordt geladen...

Locatie zoeker

Voor ouders

Meer over '(Hard)lopen'

Competentie Matrix

(Hard)lopen in de Monkey Moves Competentie Matrix

(Hard)lopen is een vaardigheid van Lou en valt onder de Motorische vaardigheden uit de categorie Verplaatsingsgerichte vaardigheid

Lopen is het voortbewegen van het lichaam door gebruik te maken van een cyclische beweging. Het steunen op twee benen (standfase) wordt afgewisseld met een zwaaifase waarbij er op één been wordt gesteund en het andere been een zwaai maakt. Dit is een pas. Twee passen maken één schrede. Hardlopen kenmerkt zich door een zweeffase waarbij de standfase op twee benen wordt vervangen door alleen een korte steunfase op één been. (wikipedia)

Ontwikkeling van
(Hard)lopen

0 jaar

Zet stappen rond meubels(met vasthouden) Loopt aan de hand van een volwassene

Bron(nen): 2 8 9 11 16 18 21 23 26 60 61 62

1 jaar

Doet eerste stappen. Loopt op vlakke voet, wijdbeens. Starten/stoppen is moeilijk. Gehaast lopen i.p.v. rennen. Loopt achteruit Moeite met maken van bochten.

Bron(nen): 64

2 jaar

Loopt op de tenen. Kan van Richting veranderen en stoppen. Loopt de trap op met vasthouden van 1 hand. Loopt achteruit.

3 jaar

Rennen. Zwaait met de armen. Tijdens het rennen een korte periode waarbij beide voeten van de grond zijn. Smal gangpad en land op teen of hak, niet op platte voeten. Kan over een gymzaalbank lopen met lage pionnen (10 cm).

Bron(nen): 13 25 64

4 jaar

Loopt ongeveer 4,5meter achter elkaar op de tenen. Kan van Richting veranderen en stoppen. Loopt de trap op met vasthouden van 1 hand. Loopt achteruit. Kan over evenwichtsbalk lopen (10cm breed, 20cm hoog) Loopt over een gymzaalbank en stapt dan over lage pionnen en kan huppelen.

Bron(nen): 53

5 jaar

Kan over evenwichtsbalk lopen (10cm breed, 20cm hoog)

Bron(nen): 53

6 jaar

Kan over een schuine evenwichtsbalk lopen (6cm breed, 50cm hoog)

Bron(nen): 54

7 jaar

Kan over een schuine evenwichtsbalk lopen (6cm breed, 50cm hoog)

Bron(nen): 54

8 jaar

Kan over een half instabiel balanceervlak lopen (6cm breed, 1m hoog) waarvan 1 kant op bijv. een trapeze. Kan over een balk lopen van 7 cm met twee keer een halve draai.

Bron(nen): 13 54

Bronnen bij de ontwikkeling van
(Hard)lopen

2
Bayley, N. (1993). Bayley Scales of Infant Development Manual. San Antonio: The Psychological Corporation. (2nd ed.)
8
de Kroon, M. L. A., de Best, J., te Wierike, S., Lanting, C. (2019). JGZ Richtlijn Motorische ontwikkeling. Geraadpleegd van https://assets.ncj.nl/docs/cad3a13a-7e85-4ff9-8086-241914ca88e0.pdf
9
Gerber, R. J., Wilks, T., & Erdie-Lalena, C. (2010). Developmental milestones: motor development. Pediatrics in Review, 31(7), 267-277
11
JGZ richtlijn Houding en Bewegen (nog in ontwikkeling).
13
Kijk op Ontwikkeling (2014, 26 september). Grof Motorische Mijlpalen van 2 tot 13 jaar. Geraadpleegd van https://www.kijkopontwikkeling.nl/mijlpalen/grof-motorische-mijlpalen-2-13-jaar/ Gebaseerd op: Gelder, W. van, & Stroes, H. (2002). Leerlingvolgsysteem bewegen en spelen: over observeren, registreren en extra zorg. Maarssen: Elsevier.
16
Kijk op Ontwikkeling (2014, 26 september). Ontwikkeling staan en lopen baby. Geraadpleegd van https://www.kijkopontwikkeling.nl/mijlpalen/ontwikkeling-staan-lopen-baby/ Gebaseerd op: Bilo, R.A.C., Voorhoeve, H. W. A. (2017).
18
Kijk op Ontwikkeling. (2014, 25 september). Grof Motorische Mijlpalen Baby 0-1 jaar. Geraadpleegd van https://www.kijkopontwikkeling.nl/mijlpalen/grof-motorische-mijlpalen-baby-0-1-jaar/ Gebaseerd op: Netelenbos, J. B. (1998). Motorische ontwikkeling van kinderen. Handboek 1: Introductie. & Netelenbos, J.B. (2000). Motorische ontwikkeling van kinderen. Handboek 2: Theorie.
21
Kijk op Ontwikkeling. (2014, 26 september). Grof Motorische Mijlpalen 0-5 jaar. Geraadpleegd van https://www.kijkopontwikkeling.nl/mijlpalen/grof-motorische-mijlpalen-0-5-jaar/ Gebaseerd op die informatie van ontwikkelingspsycholoog Gesell.
23
Kliegman, R. M., Stanton, B. F., Geme, J. W., Schor, N. F. (2016). Nelson Textbook of Pediatrics (20th edition). Philadelphia: Elsevier. Chapter 10
25
Loonstra, J. H., Mentink, M., & Rem, C. (2015). Van baby tot kleuter: de veelzijdige en indrukwekkende ontwikkeling van kinderen van 0-4 jaar. Apeldoorn, Nederland: Garant-Uitgevers
26
Marcdante, K. J., Kliegman, R. M. (2015). Nelson Essentials of Pediatrics (7th edition). Philadelphia: Elsevier Saunders. Chapter 7
53
Mooij, C., van Berkel, M., Consten, A., Danes, H., Geleijnse, J., van der Greft, M., ... & Tjalsma, W. (2014). Basisdocument: bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs. Jan Luiting Fonds. Blz. 61
54
Mooij, C., van Berkel, M., Consten, A., Danes, H., Geleijnse, J., van der Greft, M., ... & Tjalsma, W. (2014). Basisdocument: bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs. Jan Luiting Fonds. Blz. 62
60
Payne, V.G., & Isaacs, L.D. (2016). Human Motor Development: A Lifespan Approach (9th ed.): McGraw-Hill Education
61
Squires, J., Bricker, D. D., & Twombly, E. (2009). Ages & Stages Questionnaires. Baltimore, MD: Paul H. Brookes
62
Taanila, A., Murray, G. K., Jokelainen, J., Isohanni, M., & Rantakallio, P. (2005). Infant developmental milestones: a 31-year follow-up. Developmental Medicine and Child Neurology, 47(9), 581-586
64
Verhoeven, L. (2010). Stap voor Stap. Tielt, België: Uitgeverij Lannoo
Menu